Standardy Ochrony Małoletnich

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH I LIKE ENGLISH DOROTA OSTROWSKA ul. 27 GRUDNIA 17/19 LOK. 508, 61-737 POZNAŃ NIP: 782 232 96 81

Wstęp

Dokument Standardy Ochrony Małoletnich wprowadzony w I LIKE ENGLISH DOROTA OSTROWSKA opracowano zgodnie z ustawą z 28.07.2023r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz.U. z 2023 r. Póz.1606).

Bieżący  dokument służyć ma zapewnieniu jak najlepszej ochrony przed krzywdzeniem, rozumianym przez nas jako zaniedbanie dziecka, stosowanie wobec niego przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz wykorzystywanie. 

Pracownicy jednostki zostali zapoznani z niniejszym dokumentem. Wszelkie działania podejmowane przez pracowników są podporządkowane dobru oraz bezpieczeństwu małoletnich.

Standardy Ochrony Małoletnich udostępniono w dwóch wersjach: wersji zupełniej oraz skróconej dla Małoletnich.

Rozdział I – Podstawowe terminy

  1. Organizator działalności – właściciel placówki Dorota Ostrowska.
  2. Pracownik placówki – osoba zatrudniona w jednostce na podstawie umowy zlecenia, umowy o pracę, umowy B2B.
  3. Małoletni – każda osoba do ukończenia 18 roku życia, która korzysta z usług świadczonych przez I LIKE ENGLISH.
  4. Opiekun – to osoba uprawniona do reprezentacji małoletniego , w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny, również rodzic zastępczy.
  5. Krzywdzenie małoletniego – to popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na jego szkodę przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika placówki, lub zagrożenie dobra małoletniego, w tym jego zaniedbywanie. Krzywdzenie oznacza w szczególności: przemoc psychiczną, fizyczną, wykorzystywanie seksualne, zaniedbywanie.
  6. Zgoda opiekuna małoletniego – oznacza zgodę, conajmniej jednego z jego opiekunów prawnych. W przypadku braku porozumienia między opiekunami dziecka należy poinformować ich o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.
  7. Dane osobowe dziecka – to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację małoletniego.
  8. SOM – niniejszy dokument – Standardy Ochrony Małoletnich.

Rozdział II – Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a personelem.

Zachowania pozytywne

  1. W komunikacji z małoletnim zachowuj cierpliwość i szacunek.
  2. Słuchaj uważnie małoletniego i udzielaj mu odpowiedzi adekwatnych do jego wieku i sytuacji.
  3. W komunikacji z małoletnim staraj się, by Twoja twarz była na poziomie jego twarzy.
  4. Zapewnij małoletniego, że jeżeli czuje się niekomfortowo z jakimś zachowaniem, sytuacją czy słowami może o tym powiedzieć Tobie i może oczekiwać reakcji / pomocy.
  5. Doceniaj i szanuj wkład małoletniego w podejmowanie działań i traktuj go równo (bez względu na płeć, orientację seksualną, sprawność / niepełnosprawność, status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny i światopogląd).
  6. Szanuj prawo małoletniego do prywatności, a jeżeli musisz odstąpić od tej zasady wyjaśnij to.
  7. Podejmując decyzje dotyczące małoletniego poinformuj go o tym i staraj się brać pod uwagę jego oczekiwania.
  8. Zachowaj szczególną ostrożność wobec małoletnich, którzy doświadczyli nadużycia i krzywdzenia, w tym seksualnego, fizycznego bądź zaniedbania. Takie doświadczenia mogą czasem sprawić, że dziecko będzie dążyć do nawiązania niestosownych bądź nieadekwatnych fizycznych kontaktów z dorosłymi. W takich sytuacjach powinieneś reagować z wyczuciem, jednak stanowczo i pomóc małoletniemu zrozumieć znaczenie osobistych granic.

Zachowania negatywne

  1. Nie wolno Ci zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać małoletniego.
  2. Nie wolno Ci krzyczeć na małoletniego w sytuacji innej niż wynikająca z jego bezpieczeństwa lub innych małoletnich.
  3. Nie wolno Ci bić, szturchać, popychać ani w inny sposób naruszać nietykalność fizyczną małoletniego.
  4. Nie wolno Ci nawiązywać z małoletnim jakichkolwiek relacji intymnych lub seksualnych (seksualne żarty, komentarze, gesty, udostępnianie treści erotycznych lub pornograficznych, bez względu na formę). Wszystkie ryzykowne sytuacje, które obejmują zauroczenie małoletnim przez pracownika lub pracownikiem przez małoletniego, muszą być zgłaszane właścicielowi placówki. Jeśli jesteś ich świadkiem reaguj, ale z zachowaniem godności osób zainteresowanych.
  1. Nie wolno Ci utrwalać wizerunku małoletniego dla potrzeb prywatnych. Dotyczy to także umożliwienia osobom trzecim utrwalenia wizerunków dzieci, jeśli właściciel nie został o tym poinformowany i nie wyraził na to zgody.
  2. Nie wolno Ci zapraszać małoletnich do swojego prywatnego domu / mieszkania ani spotykać się z nimi poza godzinami pracy. Jeśli zachodzi konieczność spotkania z małoletnimi poza godzinami pracy, musisz poinformować o tym właściciela, a opiekunowie i małoletni muszą wyrazić zgodę na taki kontakt.
  3. Nie wolno Ci kontaktować się z małoletnimi przez prywatne kanały komunikacji i media (prywatny telefon, e-mail, komunikatory, profile w mediach społecznościowych) w innych celach niż związane z prowadzonymi zajęciami. Nigdy nie wolno Ci kontaktować się z małoletnimi przez prywatne kanały komunikacji i media, które nie zostały Ci podane/udostępnione przez opiekuna małoletniego.
  4. Nie wolno Ci proponować małoletnim alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji, jak również używać ich w ich obecności.
  5. Jeżeli będziesz świadkiem jakiegokolwiek z wyżej opisanych zachowań, sytuacji ze strony innych dorosłych lub dzieci, zawsze poinformuj o tym właściciela.
  6. Jeżeli utrzymujesz relacje towarzyskie lub rodzinne z opiekunami małoletniego (jeśli małoletni i opiekunowie są osobami bliskimi wobec pracownika) zachowuj poufność wszystkich informacji dotyczących innych dzieci oraz ich opiekunów.
  7. Nie podejmuj innego niż niezbędny kontakt fizyczny z dzieckiem. Istnieją jednak sytuacje, w których fizyczny kontakt z dzieckiem może być stosowny i spełnia zasady bezpiecznego kontaktu, np. jest odpowiedzią na potrzeby dziecka w danym momencie, uwzględnia wiek dziecka, etap rozwojowy.
  8. Kieruj się zawsze swoim profesjonalnym osądem, słuchając, obserwując i odnotowując reakcje dziecka, pytając je o zgodę na kontakt fizyczny (np. przytulenie) i zachowując świadomość, że nawet przy Twoich dobrych intencjach taki kontakt może być błędnie zinterpretowany przez małoletniego lub osoby trzecie.
  9. Kontakt fizyczny z dzieckiem nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany, wiązać się z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy.
  10. Nie wolno Ci ujawniać informacji wrażliwych dotyczących małoletniego wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych małoletnich. Obejmuje to wizerunek dziecka, informacje o jego/jej sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej.
  11. Nie wolno Ci zachowywać się w obecności małoletnich w sposób niestosowny. Obejmuje to używanie wulgarnych słów, gestów i żartów, czynienie obraźliwych uwag, nawiązywanie w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej oraz wykorzystywanie wobec małoletniego relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby).
  12. Nigdy nie dotykaj małoletniego w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny.
  13. Jeżeli będziesz świadkiem jakiegokolwiek z wyżej opisanych zachowań, sytuacji ze strony innych dorosłych lub małoletnich, zawsze poinformuj o tym właściciela placówki i wypełnij kartę interwencji (załącznik 3).

Rozdział III – ROZPOZNAWANIE I REAGOWANIE NA CZYNNIKI RYZYKA KRZYWDZENIA MAŁOLETNICH

 1.Pracownicy placówki w ramach wykonywanych obowiązków zwracają szczególną uwagę na czynniki ryzyka krzywdzenia małoletnich  takie jak:

  • widoczne obrażenia ciała (siniaki, ugryzienia, rany), których pochodzenie trudno wyjaśnić. Obrażenia są w różnej fazie gojenia.
  • podawane przez dziecko wyjaśnienia dotyczące obrażeń wydają się niewiarygodne, niemożliwe, niespójne, dziecko często je zmienia.
  • dziecko boi się rodzica lub opiekuna, boi się powrotu do domu.
  • nastąpiła nagła i wyraźna zmiana zachowania dziecka widoczna podczas zabaw lub pojawiają się niepokojące wytwory pracy twórczej dziecka.
  • dziecko mówi o przemocy, opowiada o aktach krzywdzenia, których doświadcza.
  • dziecko jest bierne, wycofane, uległe, przestraszone, depresyjne itp. lub zachowuje się agresywnie, buntuje się, samookalecza się itp.; moczy się bez powodu lub w konkretnych sytuacjach, czy też na widok określonych osó
  1. Jeżeli z objawami u małoletniego współwystępują określone zachowania rodziców lub opiekunów, to podejrzenie, że dziecko jest krzywdzone jest szczególnie uzasadnione. Wśród takich zachowań można wymienić np.: odmawianie podania przyczyn obrażeń dziecka, podawanie nieprzekonujących lub sprzecznych wyjaśnień obrażeń lub zachowań dziecka, zachowania agresywne ze strony opiekuna, poddawanie małoletniego surowej dyscyplinie, poniżanie.

Rozdział IV – Procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego przez pracownika, osobę trzecią, inne dziecko lub opiekuna.

  1. Zagrożenie bezpieczeństwa małoletnich może przybierać różne formy, z wykorzystaniem różnych sposobów kontaktu i komunikowania.
  2. Na potrzeby SOM przyjęto następującą kwalifikację zagrożenia bezpieczeństwa dzieci:
  • popełniono przestępstwo na szkodę dziecka (np. wykorzystanie seksualne, gwałt, znęcanie się nad dzieckiem),
  • doszło do innej formy krzywdzenia, niebędącej przestępstwem, takiej jak np. krzyk, kary fizyczne, poniżanie;
  • doszło do zaniedbania potrzeb życiowych dziecka (np. związanych z żywieniem, higieną czy zdrowiem).
  1. W przypadku podjęcia przez pracownika placówki podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, pracownik ma obowiązek zgłosić to właścicielowi placówki i sporządzić notatkę służbową.
  1. Pracownik wzywa opiekuna dziecka, którego krzywdzenie podejrzewa, oraz informuje ich o podejrzeniu.
  1. Plan pomocy dziecku powinien zawierać wskazania dotyczące:
  • podjęcia przez placówkę działań w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa, w tym zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej placówki (np. podjęcie decyzji o uruchomieniu procedury Niebieskiej Karty).
  • W przypadku podejrzenia, że życie dziecka jest zagrożone lub grozi mu ciężki

uszczerbek na zdrowiu należy niezwłocznie poinformować odpowiednie służby (policja, pogotowie ratunkowe), dzwoniąc pod numer 112. Poinformowania służb dokonuje członek personelu (po wcześniejszym kontakcie z właścicielem placówki) lub sam właściciel placówki.

  1. Z przebiegu interwencji sporządza się kartę interwencji, której wzór stanowi Załącznik nr 3 do niniejszej polityki.
  2. Wszyscy pracownicy i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych podjęły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.

Rozdział V – Zasady dostępu dzieci do internetu

  1. Na terenie placówki istnieje możliwość skorzystania z sieci internetowej WiFi.
  2. Korzystanie z Internetu przez małoletnich powinno odbywać się pod nadzorem opiekuna. W przypadku braku obecności opiekuna i zauważenia przez pracownika placówki, że dziecko przegląda niewłaściwe treści, pracownik zobowiązany jest zwrócić uwagę dziecku i poinformować o tym opiekuna.
  3. Podczas zajęć z małoletnimi dopuszczalne jest stosowanie programów i aplikacji z dostępem do internetu przez personel placówki, w ramach realizacji celów dydaktycznych.

Rozdział VI – Zasady ochrony danych osobowych małoletniego

  1. Dane osobowe małoletniego podlegają ochronie na zasadach określonych w Ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych oraz Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE.

Rozdział VII – Rozdział: Zasady ochrony wizerunku dziecka

  1. Upublicznienie wizerunku dziecka utrwalonego w jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody opiekuna dziecka.
  2. Pisemna zgoda powinna zawierać informację, gdzie będzie umieszczony zarejestrowany wizerunek i w jakich kontekście będzie wykorzystywany (np. w celach promocyjnych, edukacyjno-terapeutycznych).

Rozdział VIII – Zasady bezpiecznej rekrutacji personelu

  1. Standardem jest rekrutacja pracowników odbywająca się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji, a pracodawca dąży do jak najlepszej weryfikacji kwalifikacji kandydata.
  2. W każdym przypadku I LIKE ENGLISH DOROTA OSTROWSKA musi posiadać dane pozwalające zidentyfikować osobę przez nią zatrudnioną, niezależnie od podstawy zatrudnienia, tj, imię (imiona) i nazwisko, nr PESEL oraz dane kontaktowe osoby zatrudnianej.
  3. Zgodnie z art. 21 Ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępstwami na tle seksualnym osoba zatrudniająca przed zawarciem umowy sprawdza kandydata w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym (rejestr z dostępem ograniczonym).

Sprawdzenie w rejestrze sprawców dokumentuje się wydrukiem informacji zwrotnej wygenerowanej z Rejestru, a figurowanie w Rejestrze wyklucza możliwość zatrudnienia kandydata.

Rozdział IX – ZASADY PRZEGLĄDU i AKTUALIZACJI STANDARDU OCHRONY MAŁOLETNICH

  1. Osobą odpowiedzialną za SOM jest właściciel – monitoruje on realizację standardów (załącznik 4), reaguje na ichnaruszenie lub ewentualne zmiany, zapoznaje pracowników ze standardami ochrony małoletnich oraz odbiera od każdego zatrudnionego pracownika, oświadczenie o zapoznaniu się ze standardami ochrony małoletnich, obowiązującymi w Centrum. 
  2. Standardy będą aktualizowane minimum co 2 lata oraz każdorazowo w przypadku nowelizacji przepisów będących podstawą prawną niniejszych standardów.